Thursday, June 11, 2009

Manusia Yang Tidak Pernah Puas

Bahana krim pemutih

Penjualan krim pemutih kulit yang tidak terkawal di Senegal menyebabkan ramai wanita di negara itu berdepan dengan risiko kecacatan kulit akibat kesan negatif bahan hidrokuinon.

"Saya suka mencerahkan kulit saya kerana orang akan kata, anda lebih cantik dan putih," katanya yang berusia 50 tahun.

"Untuk menghentikannya, saya terpaksa meminta tolong daripada rakan yang menyokong saya. Tanpanya, mungkin keadaan lebih sukar kerana saya begitu percayakan krim ini.

"Dia (rakan) menunjukkan sebuah majalah yang memaparkan gambar-gambar wanita yang menderita akibat kesan krim kecantikan tersebut. Apabila melihat gambar itu, saya tekad untuk menghentikannya," ujar Diop.

Semua itu dilakukan kerana lelaki Senegal lebih menggemari wanita yang berkulit cerah.

"Saya langsung tidak tahu bahawa ia boleh membahayakan kesihatan," katanya apabila ditanya mengenai risiko yang berpotensi dihadapinya. Dia dengan gembira meninggalkan pasar tersebut sambil membawa beberapa buah botol krim pemutih.


SEORANG wanita menunjukkan parut di lengannya didakwa akibat losen pemutih kulit.


Penggunaan hidrokuinon sudah lama diharamkan di negara Kesatuan Eropah sejak tahun 2001 sebagai karsinogenik berpotensi.


SUZANNE menunjukkan seorang pesakit yang mengalami kerosakan kulit akibat penggunaan krim pemutih.


"Semua orang mengatakan saya kelihatan lebih muda daripada suami. Kulit muka saya yang semula jadi telah kembali semula," ujarnya. - AFP

Ulasan: Putih itu suci, Hitam itu menawan. Dua-dua ada kelebihan. Bersyukur dengan apa yang ada.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Whatever u give me, I will make it greater. Give me sperm, I'll give u a baby. Give me a house, I'll give u a home. Give me groceries, I'll give u a meal. Give me a smile, I'll give u my heart. I will multiplies and enlarges what I've given. So if u give me crap, be ready to receive a ton of shit