Tuesday, November 30, 2010

An Open Letter

Click 'Confession' pada singingbox di sidebar kiri anda untuk effect yang lebih menarik


Dear Love,


Kehadiranmu mewarna jiwa
Kedinginanmu menusuk hati
Tidak ku mahu menyata rasa
Kerna tak mahu hati terluka


Sejujurnya aku merasakan, diri ini kian menjauh dari kebahagiaan. Sepanjang umurku, banyak aku sendiri. Sendiri jalani hari, tanpa sesiapa yang benar-benar memahami. Hidupku ada segalanya. Kasih sayang keluarga nyata ku terima ,tapi jauh di sudut hati, masih banyak ruang kosong yang tak terisi.

Aku biasa sendiri. Sememangnya tak mampu untuk ku terima, bila diri terpaksa diulit sepi, namun itu yang tertulis, aku kuatkan hati melayari hari. Pernah jiwaku diisi dengan bahagia, tapi tak seindah yang ku impi, hancur berderai di tengah jalan. Ku jatuh ke lubuk derita, menangis kesakitan kerana kehilangan, dan perlahan-lahan ku bangun, ku kumpul segala kekuatan untuk meneruskan kehidupan.


Walau kumasih mencintaimu
Kuharus meninggalkanmu
Kuharus melupakanmu
Meski hatiku menyayangimu
Nurani membutuhkanmu
Kuharus merelakanmu


Kesilapan demi kesilapan aku buat. Menyakiti hati sendiri bila mencipta harapan tak pasti. Harapan yang dipupuk, disemai namun akhirnya diracun tanpa belas. Dan keperitan demi keperitan aku rasai. Aku lelah, lelah mengikut waktu. Mencari kasih di hujung penjuru, tak ku jumpa tak kutemu. Dan sepi terus membelenggu.

Akhirnya aku sedar. Tiada guna aku mencari. Walaupun itu yang aku mahu. Aku cuba memberi, segala apa yang ku mampu, namun aku yang disakiti. Disakiti, dikhianati. Pabila aku memberi sayang, tiada cuba menghargai. Semakin aku menyayangi, semakin itu ku dijauhi. Kedinginan merajai, kesepian terus menemani.


Dan tak mungkin untukku
Tuk menggapai cintamu
Walau rasa di hati
Ingin memilikimu


Salahkah aku memberi walau tiada dipinta? Salahkah aku cuba memahami walau tiada yang menerima? Mungkin aku bukan terbaik di padangan mata. Jelas ku bukan terbaik untuk sesiapa. Aku pernah merasainya juga, lalu ku mengerti mainan jiwa. Bila keikhlasanku disalah erti, bila kejujuranku dicurigai; tidak tertanggung sedih ini. Yang ku mahu hanya ingatan, ingatan yang tak mampu kuperoleh, dari mereka ku tersisih.

Mungkin ini memang jalan takdirku
Mengagumi tanpa dicintai
Tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
Dengan hidupmu, dalam hidupmu..

Jujur ku kecewa dengan segalanya. Jujur ku tak mampu menahan perasaan. Lalu ku ambil keputusan, aku berdiam. Mungkin lebih elok untuk semua. Ada atau tiada diriku, sama sahaja. Tiada beza untuk sesiapa. Jelas tiada beza untuk semua. Tidak ku niat menagih sayang, tak ku ingin meraih simpati. Aku tahu siapa diriku. Aku kenal seluruh jiwaku.

Dinginnya getaran asmara
Sentuhan mula bermakna
Ku tak bisa juarai
Jiwa yang ku tak punya

Dinginnya bila kau berkata
Ruang buat ku tiada
Memoriku gengamilah
Biarkan aku beralah

Ku tak mampu menjauh, tapi biarlah ku jauh. Melihat kebahagiaan dari kejauhan. Biar ku simpan senyuman ini, biar ku tutup tangisan ini. Mereka lihat aku tersenyum; senyuman yang ku ukir menjaga hati. Mereka lihat ku ketawa; ketawa ku cipta menghilang lara. Mereka lihat aku bising; bising sekadar menutup kecewa.


Siapalah aku ini
Yang ingin memetik cintamu
Siapalah seadanya
Diriku di sisimu

Bila ku kembali sendiri, hujan lagi hati ini.

Ku tahu tempatku dalam hidup ini. Sekuat aku tempuh derita dulu, harus ku teruskan sebanyak ku mampu. Ku cuba melawan sepi ini, walau aku terus sendiri.


Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
Namun ini hanya ada di bibir
Di bibir saja

Aku ini yang bisa mengerti
Walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
Biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu

Sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
untuk tetap ku berdiri

Ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
Aku tetap diam

Author: Adi Luqman

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Whatever u give me, I will make it greater. Give me sperm, I'll give u a baby. Give me a house, I'll give u a home. Give me groceries, I'll give u a meal. Give me a smile, I'll give u my heart. I will multiplies and enlarges what I've given. So if u give me crap, be ready to receive a ton of shit